10 vragen aan Merho

We vuren tien snelle vragen af op enkele van onze auteurs. Vandaag is het de beurt aan Merho, de geestelijke vader van De Kiekeboes.

Met welke schrijver of schrijfster zou je willen dineren?

Ik had heel graag gedineerd met Hergé of Charles Schulz. De man van Kuifje en de man van de Peanuts.

Wat is het gekste boek dat je ooit gekocht heb?

Het is een zeer bizar boek dat gaat om een motel uit de twintigste eeuw, dat een ruine geworden is. In latere tijd vinden archeologen dat terug, maar ze interpreteren alles verkeerd. Bv van een skelet op bed in een hotelkamer denken ze dat een altaar is waarop iemand geofferd wordt. En het wordt nog gekker: van de WC-bril denken ze dat het een soort magische collier was dat ze moesten omhangen. In de museumshop daar kan je zo’n toiletbrillen kopen. De titel van het boek is….

Waar schrijf je? Schrijven en tekenen doe ik thuis in mijn studio. En ik heb ook een schrijfplek aan zee, waar ik in alle rust aan scenario’s kan werken.

Wat is het mooiste personage dat je kent?

Adhemar van Marc Sleen vond ik een mooi personage, maar dan vooral in de beginperiode toen hij nog in luiers rondliep.

Welk boek had je zelf willen schrijven? Famous Death van Ben Elton

Wat is de vreemdste plaats waar je ooit je handtekening hebt gezet? In het toilet op de Boekenbeurs. Geen vreemde gedachten krijgen, het waren de albums voor de toilet juffrouw.

Wat is de beste openingszin van welk boek? De beste openingszin vind ik van een cabaretier, namelijk Theo Maassen : Mijn moeder is veel te vroeg gestorven, ik ben nu eenmaal geen ochtendmens.

Wat is de beste laatste zin van welk boek? De Kapelleskbaan van Louis Paul Boon: enzovoort enzovoort enzovoort

Welke niet-schrijver zou ooit een boek moeten schrijven en wat zou de titel moeten zijn?

Mijn vrouw en het zou een kookboek zijn ‘Koken voor een striptekenaar’.

Welke dode schrijver zou je terug tot leven willen wekken?

Willem Ellschot, samen met Willy Vandersteen. Waarom? De schoonzoon van Willy Vandersteen vertelde me ooit dat in de jaren ’60 als Vandersteen een nacht gestapt had, hij af en toe Willem Ellschot eens tegenkwam en hem dan naar huis bracht. En in de gesprekken in de auto, die had ik wel eens willen horen.

Bron: Standaard Uitgeverij

Geef een reactie

