interview met Merho, over De Kiekeboes en zijn leven

MERHO over zijn leven en De Kiekeboes

‘Nadat er een gezwel bij mijn vrouw was ontdekt, kregen we geen kinderen meer.’ – Merho


Story had een intiem interview met Robert Merhottein, beter bekend als de Vlaamse stripheld Merho, tekenaar van De Kiekeboes. Het artikel handelt over de belangrijke periodes uit Merho’s leven en hoe het verder moet met De Kiekeboes wanneer hij zelf besluit om er een punt achter te zetten. Wij zetten de hoofdpunten van het interview even op een rijtje.

Dat striptekenaar Merho en zijn vrouw maar één kind zouden krijgen was buiten hun wil om. Merho’s vrouw kreeg een gezwel in de maag dat operatief werd verwijderd. Door de lange revalidatie werd de tweede kinderwens op de lange baan geschoven en is het er niet meer van gekomen.

Heb je het er moeilijk mee dat je maar één kind hebt?

“Vroeger wel. Ik vond het altijd zielig dat onze dochter alleen was, maar ik heb niet de indruk dat ze daaronder geleden heeft. Op vakantie ging er altijd een vriendinnetje mee en er kwamen veel vriendjes spelen. Ze heeft er nooit problemen mee gehad.”

Na de ingreep is Merho’s vrouw gestopt met lesgeven en legde ze zich volledig toe op het inkleuren van zijn strips, tot een jaar of drie geleden , wanneer dochter Ine de taak op haar nam. Merho probeert Ine ook zo dicht mogelijk bij de contractbesprekingen te betrekken, want zij zal uiteindelijk alles overnemen.

Zou je het pijnlijk vinden als je dochter De Kiekeboes niet zou willen voortzetten?

“Ik zou het jammer vinden als De Kiekeboes niet meer zouden bestaan, ja. Het behoort tot de Vlaamse volkscultuur, hé. Dus moeten er nieuwe titels verschijnen, want anders dreigen De Kiekeboes te verdwijnen. Maar het voortbestaan zal afhangen van mijn medewerkers. Het is niet simpel om te reorganiseren. Er zijn nu al twee mensen die op mijn ruwe schetsen werken en ik laat hen soms dingen helemaal tekenen, maar het grote probleem is iemand te vinden voor de scenario’s. Mijn manier van vertellen, mijn humor… Het is moeilijk om dat door te geven aan iemand anders. Ik werk soms met gastscenaristen en dan ben ik al blij dat ze me een thema aanreiken dat ik nog niet gebruikte, want na honderdveertig titels wordt dat een probleem.”

‘Spectaculaire dingen laat ik aan mijn stripfiguren over. Ik ben alleen avontuurlijk in mijn gedachten’

Hoe breng je je vrije tijd door?

“We gaan iets meer op vakantie. Mijn vrouw en ik hebben net een cruise naar Zuid-Amerika gemaakt. In juni gaan we vrienden bezoeken in Spanje. En we hebben een appartement aan zee. Daar ga ik vooral naartoe om ongestoord te kunnen schrijven. Om mij te ontspannen ga ik ook regelmatig fietsen, met vrienden op restaurant of naar de bioscoop of theater. Geen spectaculaire zaken, dat laat ik aan mijn stripfiguren over. Ik ben alleen avontuurlijk ik mijn gedachten.”

Wil je nog steeds op je zeventigste met pensioen?

“Ik zal nooit helemaal met pensioen zijn, het is moeilijk om De Kiekeboes volledig los te laten. Maar tegen mijn zeventigste zou ik zover willen staan dat ik alleen nog de eindcontrole doe.”

Waar gaat je nieuwste strip Tot op de bodem over?

“Het verhaal speelt zich in Mexico af. Over mangaanknollen die op de bodem van de zee liggen. Dat zijn klonters van ondergrondse kraters die mineralen spuwen. Mangaan is sterker dan metaal, dus de wapenindustrie is zeer geïnteresseerd. Ik was in 2011 in Mexico, de strip is dus pas vier jaar later ontstaan. Vroeger had ik op vakantie altijd de drang om een verhaal mee te brengen, maar nu laat ik het meer op me afkomen.”

De volgende strip ligt ook al klaar. Waar heb je je inspiratie voor De truken van Defhoor gehaald?

“Dat verhaal speelt zich af in de gamewereld. Ik laat me wel adviseren, want ik ben zelf geen gamer. Het is wel belangrijk dat ik alert blijf voor de interesse van jongeren. Het helpt dat ik twee kleinkinderen heb. Mijn kleinzoon is acht en mijn kleindochter is tien. Het zijn geen gepassioneerde lezers, maar dat waren hun moeder en grootvader ook niet op die leeftijd. Maar ze zijn wel trots op opa!”

Ben je een aanwezige opa?

“Toch wel. Ze komen soms in het weekend logeren of ik neem ze mee naar zee. Ik maak meer tijd voor mijn kleinkinderen dan dat ik voor mijn eigen dochter heb gedaan. Ik was als vader wel altijd thuis, maar ik was altijd bezig van ‘s ochtends tot ‘s avonds laat. Ik moest ook dikwijls in het weekend werken. Alleen in juli nam ik een hele maand vakantie, om met het gezin naar Frankrijk te gaan. Ach, ik denk niet dat mijn dochter daar een trauma aan heeft overgehouden. Haar moeder was er wel voor haar. Grootvader zijn beschouw ik als een soort van tweede kans-ouderschap.”

Bron: Story (http://www.storyfm.be/)

Geef een reactie

